Benefity dla pracowników

Benefity w pracy – czy świadczenia pozapłacowe motywują pracowników?

Benefity dla pracowników w dzisiejszych czasach można spotkać w większości firm w naszym kraju. Cieszą się one dużą popularnością tak w dużych przedsiębiorstwach jak i w małych firmach. Świadczenia pozapłacowe stały się już standardem, którego oczekują od swojego pracodawcy pracownicy. Można odnieść wrażenie, że są one kojarzone podstawą zatrudnienia, jak wynagrodzenie czy odpowiednie warunki pracy.

Dwuczynnikowa teoria Herzberga z 1957 roku zakłada, że pensja, bezpieczeństwo i warunki pracy, polityka firmy, a także benefity pozapłacowe zaliczane są do „czynników higieny”, których celem jest zniwelowanie stanu niezadowolenia pracowników. Czynniki te stanowią swego rodzaju fundament, o który powinien zadbać każdy pracodawca, aby następnie móc zadbać o motywację zatrudnionych w firmie osób.

Benefity pozapłacowe a motywacja w pracy

Koncepcja Herzberga dzieli czynniki motywujące na dwie grupy. Pierwsza z nich to czynniki podstawowe, które określane są jako „czynniki higieny”. Zalicza się do nich m.in.: wynagrodzenie, warunki pracy, politykę przedsiębiorstwa, stosunki w środowisku pracy, a także zajmowaną pozycję i bezpieczeństwo. Co może dziwić, dwupoziomowa teoria Herzberga zalicza benefity w pracy do tej właśnie grupy. Ich zadaniem jest zniwelowanie niezadowolenia pracowników.

Druga grupa to tak zwane „motywatory”, do których zalicza się czynniki takie jak: uznanie, awans, rozwój osobisty. Celem motywatorów jest zadowolenie i satysfakcja pracownika. Trzeba jednak dodać, że teoria Herzberga zakłada, że aby czynniki zwane motywatorami spełniały swoje zadanie, wpierw pracodawca powinien zadbać o czynniki higieny, które stanowią fundament dla skutecznej motywacji pracowników. Bez nich, motywatory mogą nie przynieść pożądanych rezultatów, gdyż nie zostanie zniwelowane niezadowolenie pracowników, a w takim wypadku trudno o odpowiednią motywację do pracy.

Benefity pozapłacowe a rekrutacja pracowników

W dzisiejszych czasach, pracodawcy pragną zatrudniać doświadczonych, wykwalifikowanych specjalistów, którzy stanowią klucz do sukcesu każdej firmy. Wzięci specjaliści mają zatem duży wybór na rynku pracy, dlatego pracodawcy, którzy chcą mieć ich w swoim zespole muszą wyróżnić swoją ofertę pracy na tle konkurencji.

Aby zachęcić kandydatów do pracy, firmy w swoich ogłoszeniach rekrutacyjnych coraz częściej umieszczają informację na temat benefitów pozapłacowych, które przysługują pracownikom na danym stanowisku w firmie. Okazuje się bowiem, że poza oferowanym wynagrodzeniem, zajmowanym stanowiskiem czy warunkami pracy, atrakcyjne benefity pozapłacowe są ważnym czynnikiem, przemawiającym za przyjęciem oferty pracy w danej firmie. Dlatego szeroki wachlarz benefitów, jakie oferuje pracodawca swoim pracownikom z pewnością jest dużym atutem w ogłoszeniu rekrutacyjnym, który znacznie zwiększa szansę na zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów z danej branży.

Benefity dla pracowników w teorii i w praktyce

Choć dwupoziomowa teoria Herzberga zakłada, że benefity dla pracowników to czynniki higieny, okazuje się, że możemy przełożyć je na wzrost zaangażowania i motywację pracowników w firmie. W dzisiejszych czasach na rynku oferowane są tak rozmaite benefity z najróżniejszych dziedzin, co pozwala w łatwy sposób dopasować je do osoby i okazji, w której będą wręczane przez pracodawcę, co z kolei ma bezpośredni wpływ na ich zadowolenie i satysfakcję, które wg teorii Herzberga są bezpośrednim celem motywatorów.

Doskonałym przykładem może być jeden z motywatorów, jakim wg torii Herzberga jest uznanie dla pracownika. Pracodawca może je wyrazić na wiele różnych sposobów. Może być to publiczna pochwała lub premia za zrealizowane cele. Okazuje się, że doskonałym sposobem na okazanie uznania pracownikowi może być także benefit w postaci dofinansowania na ciekawą wycieczkę lub wczasy za granicą. Pracownik z pewnością doceni taką formę uznania za wysiłki jakie włożył w powierzone mu zadania lub projekty. Ponadto na długo zapamięta on chwile relaksu na egzotycznych wakacjach, które kojarzyć będzie z nagrodą za pracę jaką wykonuje i swoje zaangażowanie w realizowane projekty i powierzane mu w firmie zadania. Benefity w takiej postaci można znaleźć w kafeterii MyBenefit, która oferuje szeroki wachlarz benefitów pracowniczych i cieszy się dużą popularnością wśród firm w naszym kraju.

Rozwój osobisty, to kolejny czynnik, który wg dwupoziomowej teorii Herzberga uznawany jest za motywator. W dzisiejszych czasach wśród benefitów pozapłacowych dostępnych w kafeterii MyBenefit możemy znaleźć różnego rodzaju szkolenia oraz kursy, które służą rozwojowi osobistemu i podniesieniu kwalifikacji pracowników. Wybierając tego typu świadczenia pozapłacowe zapewniamy zatrudnionym w firmie osobom rozwój osobisty, który ma bezpośredni wpływ na ich zadowolenie i satysfakcje z miejsca pracy.

Natomiast wybierając benefity takie jak karty sportowe, dofinansowania do posiłków i opieki medycznej  pracodawca zachęca swoich pracowników do zdrowego stylu życia i tym samym wyraża troskę i zainteresowanie każdemu z nich, co także ma wpływ na ich zadowolenie i dobre samopoczucie.

Podsumowując, w praktyce okazuje się, że odpowiednio zarządzane benefity dopasowane do potrzeb i pragnień pracowników mogą służyć budowaniu motywacji i zaangażowania pracowników w firmie. W tym celu warto skorzystać z oferty kafeterii MyBenefit, która posiada rozmaite benefity z najróżniejszych dziedzin, jest niezwykle łatwa w obsłudze dla pracowników i dodatkowo zapewnia wiele udogodnień pracodawcom. Ponadto swoboda wyboru benefitów przez pracowników daje pewność, że wybrane przez nich świadczenia pozapłacowe w pełni zaspokoją ich potrzeby, wpłyną na ich zadowolenie i satysfakcję, co w konsekwencji przełoży się na wzrost zaangażowania i motywację pracowników w firmie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPowiększanie ust
Następny artykułSen noworodka

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here